چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست »  تمام اضلاع محوطه ۹۲ هکتاری فنس‌کشی شد!

هجوم دوباره پتروشیمی به میانکاله؛

 تمام اضلاع محوطه ۹۲ هکتاری فنس‌کشی شد!

کد خبر: 9620

پروژه ساخت پتروشیمی میانکاله که سال پیش پس از کش‌وقوس‌های فراوان متوقف شد، دوباره با فنس‌کشی در اطراف مراتع حسین‌آباد کارش را آغاز کرده است.

رخدادشهر: پروژه ساخت پتروشیمی میانکاله که سال پیش پس از کش‌وقوس‌های فراوان متوقف شد، دوباره با فنس‌کشی در اطراف مراتع حسین‌آباد کارش را آغاز کرده است. تصاویر منتشر شده از این منطقه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله طی پنج روز گذشته تمام اضلاع شمالی، جنوبی و غربی محوطه 92 هکتاری مرتع حسین‌آباد و لله‌مرز را محصور کرده و ضلع شرقی به سمت کانال قره‌تپه کمتر از 600 متر باز مانده که پیش‌بینی می‌شود آن هم به زودی بسته خواهد شد.

 سال گذشته بعد از اعتراضات گسترده مردم محلی، فعالان محیط زیست و رسانه‌ها در نهایت رییس‌جمهوری و قوه قضاییه دستور داد تا زمانی که ارزیابی محیط‌زیستی پروژه انجام نشده، طرح متوقف بماند، اما حالا با وجود تاکید سازمان محیط‌زیست بر نداشتن این مجوز و البته وجود ایرادات قانونی متعدد، پروژه دوباره آغاز شده است. تصویب طرح در سال 1399 انجام شد و کلنگ ساخت کارخانه پتروشیمی در جوار میانکاله را وحیدی، وزیر کشور، روز بیست‌ودوم اسفند 1400 در فاصله حدود پنج‌ کیلومتری تالاب میانکاله در استان مازندران، به عنوان «کارخانه پتروشیمی شهدای حسین‌آباد» به زمین زد. اعتراضات مردم منطقه و واکنش رسانه‌ها هم از همان زمان آغاز شد. تولید 120 هزارتن پروپیلن با سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلار در فاز اول در عرصه‌ای 90 هکتاری برای این پروژه در نظر گرفته شده بود، اما در نهایت قرار است ظرفیت تولید آن به 470 هزار تن برسد.  وحیدی، وزیر کشور در روز کلنگ‌زنی اعلام کرده بود که توافقات محیط زیستی برای ساخت این مجتمع دریافت شده، اما همان روز علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست گفت که این پروژه مجوز زیست محیطی ندارد و فاقد اعتبار است.

در نهایت هم 29 فروردین سال گذشته خود وحیدی خبر داد که تا بررسی مجدد ابهامات زیست‌محیطی پروژه متوقف می‌ماند. کلنگ‌زنی این مجتمع پتروشیمی در حالی در اسفند سال 1400 انجام شد که پروژه موافقت اصولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را نداشت. مالک مقدمات کار را در سال 98 و 99 آغاز می‌کند و در شرایطی که تصور می‌شد حایز شرایط است، پیش‌مجوزی را دریافت می‌کند که برای پروژه جانمایی کند. دریافت موافقت اصولی پروژه‌های پتروشیمی هم مشروط به دریافت سایر مجوزها مثل زمین و ارزیابی زیست محیطی است. طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعتبار پیش‌مجوز پتروشیمی امیرآباد در دی سال 1400 به پایان رسیده و از نگاه این شرکت موافقت اصولی ندارد.

سعید کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست توضیح می‌دهد که «سازمان محیط زیست در همان مقطع هم مخالف این پروژه بود. گزارش ارزیابی زیست محیطی دادند و طبق آن اصلاحاتی از آنها خواسته شد، چون مخالفت‌هایی با آن مطرح شده، در مجموعه استان، منطقه‌ای به نام گهرباران را به آنها معرفی کردند و آنجا هم یک منطقه کشاورزی است. با این حال ما هنوز گزارشی از آنجا نداریم. به تازگی آنچه بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردیم در همان محل قبلی در حال ادامه فنس‌کشی هستند. زمین آنجا به نام مالک آن است و مجموعه قوه قضاییه در آن زمان اعلام کرد که این زمین باید برگردد و نباید در مالکیت آنها باشد و باید مسترد شود. به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده و زمین هنوز تحت مالکیت آنهاست. بر اساس بند «غ» ماده 38 قانون برنامه ششم این فعالیت مصداق شروع عملیات اجرایی تلقی می‌شود و مغایر ضوابط زیست محیطی است، چون آنها مجوزی ندارند.»

پتروشیمی خارج از توان اکولوژیکی میانکاله است

به ‌دلیل حساسیت اکوسیستم میانکاله ساخت پتروشیمی برای میانکاله سنگین و خارج از توان اکولوژیکی آن است. علاوه بر آن صنایع سنگین اجازه بارگذاری در این منطقه را ندارند و از نظر آمایش سرزمینی و در اسناد بالادست، توسعه پروژه‌های فاضلاب‌زا در این منطقه آسیب‌زاست و اجازه فعالیت آنها در این اسناد قید نشده است. پروژه‌های پتروشیمی در ابعاد هوا، آب، خاک، گیاهان و جانوران آلودگی‌های زیست‌محیطی به دنبال دارند. پتروشیمی میانکاله هم از نظر ارزیابی محیط‌زیستی در رده هفتم است و نیاز به گزارش ارزیابی دارد. سال پیش غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس ادعا کرده بود که رییس سازمان محیط زیست در جلسات هیات وزیران حضور داشته و در زمان رای‌گیری برای ایجاد این پتروشیمی، مسوولان محیط زیست وقت هم موافقت خود را با آن اعلام کرده بودند.

اعتماد نوشت، بیست و سوم اسفند سال 1399 در جلسه هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت نفت تصویب می‌شود که زیرساخت‌های لازم برای احداث یک پارک اختصاصی تولید پروپیلن گاز طبیعی در منطقه امیرآباد مازندران فراهم شود. این زیرساخت‌ها شامل تامین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تاسیسات انتقال پروپیلن در مجموع به ظرفیت 400 هزار تن در سال و احداث تاسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی دامغان است.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید